ДЕБАТА УЧЕНИКА КАРЛОВАЧКЕ ГИМНАЗИЈЕ
У оквиру пројекта Језици и
културе у Карловачкој гимназији, у понедељак 7. маја у Спомен-библиотеци
одржана је дебата на тему Енглески језик као светски језик: „инвазија“ англицизама
у српском језику. Учеснице су биле ученице ИВ1 разреда:
Тања Ајдачић, Оља Петровић, Андреа Саболчки, Тијана Бауер, Мирослава Врбљанац и
Јарослава Фабјан, које су кроз формат Карл Попер дебате преиспитивале употребу
англицизама у српском језику. Скрећући пажњу на замке пуризма, афирмативни тим
је заступао тезу да су англицизми колико неизбежни, толико и корисни јер
доприносе језичкој флуентности и ефикасности у споразумевању, а негативни тим
је образлагао опасност од „инвазије“ енглеског у српски језик кроз некритички
преузете термине, буквално преведене идиоме и карактеристичне синтаксичке
конструкције. Кроз расправу су се ученице бавиле историјом и садржајем појма
светски језик, културним и економским предиспозицијама за „доминацију“
одређеног језика у међународном јавном простору, као и продором енглеског у
европске језике – што доводи до феномена „глобалног језика“, такозваног глобиша као
ефикасне комуникацијске алатке. Судије у наведеној дебати били су ученици II3 разреда,
који су анонимним гласањем проценили да је негативни тим боље аргументовао
своје ставове.
Након
одржане дебате и гласања, ученице су изазиле свој став о наведеном проблему,
предности и изазове саме форме Карл Попер дебате, као и значаја таквог
сучељавања ставова. Овом догађају су уз ученике присуствовали и професорка
књижевности Љиљана Малетин Војводић, педагог Љиљана Пижурица и директор Радован
Ковачевић. Ученике је припремала професор реторике Маја Рогач Станчевић, а јавна
дебата је реализована у оквиру пројекта који је, уз помоћ колега, осмислила
проф. Љиљана Малетин Војводић.
Покровитељ пројекта је Покрајински секретаријат
за образовање.
Маја Рогач Станчевић
Коментари
Постави коментар