ДЕБАТА УЧЕНИКА КАРЛОВАЧКЕ ГИМНАЗИЈЕ


У оквиру пројекта Језици и културе у Карловачкој гимназији, у понедељак 7. маја у Спомен-библиотеци одржана је дебата на тему Енглески језик као светски језик: „инвазија“ англицизама у српском језику. Учеснице су биле ученице ИВ1 разреда: Тања Ајдачић, Оља Петровић, Андреа Саболчки, Тијана Бауер, Мирослава Врбљанац и Јарослава Фабјан, које су кроз формат Карл Попер дебате преиспитивале употребу англицизама у српском језику. Скрећући пажњу на замке пуризма, афирмативни тим је заступао тезу да су англицизми колико неизбежни, толико и корисни јер доприносе језичкој флуентности и ефикасности у споразумевању, а негативни тим је образлагао опасност од „инвазије“ енглеског у српски језик кроз некритички преузете термине, буквално преведене идиоме и карактеристичне синтаксичке конструкције. Кроз расправу су се ученице бавиле историјом и садржајем појма светски језик, културним и економским предиспозицијама за „доминацију“ одређеног језика у међународном јавном простору, као и продором енглеског у европске језике – што доводи до феномена „глобалног језика“, такозваног глобиша као ефикасне комуникацијске алатке. Судије у наведеној дебати били су ученици IIразреда, који су анонимним гласањем проценили да је негативни тим боље аргументовао своје ставове.

Након одржане дебате и гласања, ученице су изазиле свој став о наведеном проблему, предности и изазове саме форме Карл Попер дебате, као и значаја таквог сучељавања ставова. Овом догађају су уз ученике присуствовали и професорка књижевности Љиљана Малетин Војводић, педагог Љиљана Пижурица и директор Радован Ковачевић. Ученике је припремала професор реторике Маја Рогач Станчевић, а јавна дебата је реализована у оквиру пројекта који је, уз помоћ колега, осмислила проф. Љиљана Малетин Војводић. 

Покровитељ пројекта је Покрајински секретаријат за образовање.   


Маја Рогач Станчевић







 

Коментари